.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
بذرپاش و بذر پاشیدن برای آینده +عکس

هنوز چند روزی از اسفند سال 1388 نگذشته بود که افتتاحیه جشنواره ای با عنوان "جشنواره جوان ایرانی" با مدیریت سازمان ملی جوانان سروصدای زیادی برپا کرد. موضوع اخبار هم بیشتر حول حاشیه های برگزاری افتتاحیه، حضور و غیبت برخی افراد در این مراسم و همچنین ابراز شگفتی از تعیین دبیران بخش های این جشنواره و به‌ویژه سخنگوی آن، (خانم شبنم قلی خانی- بازیگر) بود.
هفت داور این جشنواره که با هدف شناسایی و معرفی جوانان موفق ایرانی از عمق روستاهای کشور تا مرکز پایتخت ایران در 13 رشته برگزار شد، چهره‌های تلویزیونی بودند. دبیر بخش قرآن فرزاد جمشیدی، حمید گودرزی در بخش فیلم، علی سلیمانی دبیر بخش هنر نمایشی، بخش موسیقی روزبه نعمت اللهی، امیر حسین مدرس دبیری بخش ادبیات و طنز، بخش رسانه محمد رضا حسینیان و همچنین الهام حمیدی داوری جوان بخش جوان ایرانی خارج از کشور را برعهده گرفت.
انتخاب دبیران به روش مشهور بودن و چهره بودن افراد نکته ای است که باعث می شود تبلیغاتی بودن جشنواره و انجام برای بیلان کار بیش از پیش به ذهن بیآید. همچنین گسترده نبودن داوران و انتخاب اکثریت آنها از میان هنرمندان تلویزیون موجب شده تا فعالان و آگاهان نسبت به مسایل جوانان از نتیجه این جشنواره متناسب با اهداف جشنواره ابراز نگرانی کنند.
نکته قابل توجه اینکه ورود ضرب الاجلی به این جشنواره که با هدف جایگزینی و ارتقای جشنواره "حضرت علی اکبر(ع)" بود، موجب شد تا داوری و اجرای بخش های مختلف آن شاهد کاستی ها و ناهنجاری هایی باشد.



 





 



اختتامیه ها تایید کننده نگرانی منتقدین به افتتاحیه
اختتامیه بخش های مختلف این جشنواره هم با حضور شخصیت های گوناگون سیاسی و در مدلی تبلیغاتی برگزار شد که فضای ذهنی برخی منتقدین نسبت به وجود کار تبلیغاتی با مایه ضعیف را تقویت می کرد.
برگزاری اختتامیه ها در هتل المپیک، مرکز همایش های برج میلاد، کاخ موزه نیاوران، اریکه ایرانیان، کاخ موزه گلستان و با حضور افراد سرشناس و شاخص مانند آیت الله صدیقی امام جمعه موقت تهران، آیت الله مقتدایی رییس مرکز حوزه‌های علمیه، حدادعادل رییس کمیسیون فرهنگی، رحیمی معاون اول رییس جمهور، ضرغامی رییس سازمان صدا و سیما، دارابی قائم مقام سازمان صداوسیما و عضو جمعیت ایثارگران انقلاب، وزرای ارشاد، کار، تعاون و دفاع و دوبار حضور اسفندیار رحیم مشایی هرچند می تواند به عنوان یک نقطه مثبت برای این جشنواره تلقی شود، اما بیش از هر چیز جمله حدادعادل را با قرائتی نو در ذهن تداعی می کند که "بذرپاش در حال بذر پاشیدن برای آینده است".
در مورد داوران جشنواره هم نگرانی ها تایید می شود و در طول نزدیک به پنج ماه برگزاری جشنواره، تنها در هفته های آخر شاهد حضور پررنگ امثال خانم شبنم قلی خانی در تبیین جشنواره جوان ایرانی داشتیم که خود مهر تاییدی بر بی تجربه بودن این افراد و استفاده تبلیغاتی از آنان بود.
هرچند کار برخی از این داوران چهره مانند حمید گودرزی به منزل آخر هم نرسید و همان ابتدای کار با وساطتت برخی افراد تاثیرگذار روی بذرپاش مانند مسئول دفتر سابق وی، گذاشته شد.
گودرزی در همان زمان ضمن ابراز شگفتی از این مسئله می گوید: "ما را به اتاقی بردند. من فکر می‌کردم الان اتاقی را آماده می‌کنند تا ما به سئوالات جواب بدهیم. یک دفعه آمدند و گفتند کار تعطیل است. گفتم برای چی؟ گفتند یک آقای آشتیانی نامی گفتند. به یکی از دوستانی که پیش من بود، گفتم بروید و بگویید که ما جلسه را تعطیل نکرده‌ایم. آ‌ن‌ها گفتند نمی‌خواهد شما بگویید، ما خودمان این کار را انجام می‌دهیم."

حاشیه هایی پررنگ تر از متن
هر چند در تأثیرگذاری کلیت جشنواره جوان ایرانی بر ایجاد انگیزه و شور و تحرک در اقشار مختلف جوانان شکی نیست، اما نبود مدیریت منسجم و نظارت کیفی و کمی ضعیف روی جشنواره، موجب شد تا با ایجاد برخی حاشیه ها، این جشنواره نیازمند بازنگری اساسی باشد.
تک خوانی خانم معلول درجشنواره جوان با توانایی خاص، حضور خواننده غیر مجاز(شهرام شکوهی) در اختتامیه هنرهای تجسمی، حضور میترا حجار بازیگر ایرانی که در خارج از کشور چند فیلم بدون حجاب بازی کرده است و مجددا به کشور بازگشته، در جشنواره جوان ایرانی خارج از کشور، و هیجان افراطی و بی بند و باری و همهمه در سخنرانی بذرپاش در اختتامیه جشنواره موسیقی، که حتی به حذف برخی از عکس های این مراسم از خبرگزاری ها منجر شد، گوشه ای از حاشیه های این جشنواره بوده است.
اما در بخش هنرهای نمایشی از آنجا که این جشنواره با تبلیغات وسیع در سطح کشور فعالیت خود را آغاز کرد و یکی از شعارهای اساسی آن جوان و کشف استعدادهای جوان به خصوص استعدادهای شهرستانی بود و امید آن می رفت که در این جشنواره ملی، حضور شهرستان ها پر رنگ تر باشد اما متاسفانه این امید با اعلام متون پذیرفته شده در بخش هنرهای نمایش که 29 اثر از 50 اثر را شهر تهران به خود اختصاص می داد، از بین رفت.
در بخش رسانه هم که با داوری افرادی همچون محکی رییس موسسه همشهری (ارگان مطبوعاتی شهرداری تهران) از خبرنگاران اصلاح طلب همشهری جوان، همشهری ماه، اعتماد، روزنامه خبر، همشهری، خبرگزاری مهر و چند روزنامه دست چندمی اصلاح طلب شهرستان ها تقدیر و تشکر شد تا از این پس خبرنگاران متعهد و دلسوز و انقلابی به فرموده سازمان ملی جوانان، خبرنگاران اصلاح طلب را آیینه فعالیت خود قرار دهند!
در بخش سرباز جوان، وحیدی وزیردفاع و فرمانده نیروی زمینی ارتش در مصاحبه هایی تاکید می کنند که خوب است جوان ها تا قبل سربازی ازدواج نکنند و دخترشان را هم به جوانی که سربازی نرفته باشد، نمی دهند! البته با حساب این مصاحبه ها جوانان تا قبل از 25 سالگی در صورت اخذ لیسانس و 28 سالگی در صورت اخذ فوق لیسانس کلا قید اجرای دستور دین و سفارش پیامبر را بزنند!

حرف آخر
مطمئنا جملات بالا تاکید بر دقت بیشتر در نحوه برگزاری و چگونگی مدیریت برنامه های این جشنواره دارد تا ایرادهایی همچون موارد یاد شده، اصل این جشنواره ملی را زیر سئوال نبرد. امید است دست اندرکاران سازمان ملی جوانان با استماع نقد منصفانه رسانه ها به رفع کاستی ها بپردازند تا در کشوری که جوانان نمونه آن مانند شهید باقری یا قهرمان کتاب دا الگوی خود را فرزند رشید اباعبدالله الحسین، حضرت علی اکبر علیهم اسلام و حضرت زینب سلام الله علیها قرار دادند، عده ای نتوانند
الگوهای دیگری را به خورد جامعه جوان ایرانی بدهند.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

لبیک. ساری 6 مرداد 1389
متاسفم! بعضی از مسئولین داعیه کار فرهنگی در دولت دهم را دارند. آیا این است کار فرهنگی مسئولین داخل تصویر . خوب کف هم که می زنند. کجایید شهیدان خدایی که در زمان خداحافظی سر مادران و فرزندانتان را می بوسید و می گفتید که همانند زینب(س) زینب وار باشید. این است فرهنگ حجاب و عفاف شما. این است راه و رفتار شما که مقارن با علی اکبر گردیید. خدایا دلم خون است . از این همه حب دنیا، هوی و هوس. مسئول محترم که هوا خواه زحمت کشیدن این مسئولین هستید حالا چه؟؟؟!!!

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.072 seconds.